Menu

Njut av pasta utan gluten

Pasta i alla dess former är mer eller mindre en stapelvara i nästan alla länder. Det är ett livsmedel som älskas av både ung och gammal och som dessutom kan varieras i oändlighet. Tyvärr är det många som måste välja bort pasta på grund av glutenintolerans eller glutenkänslighet, men lyckligtvis finns idag många alternativ – som dessutom ofta har ett högre näringsinnehåll.

Nya smakupplevelser för alla

Man skulle kunna säga att pasta är den perfekta matvaran – därför kan det upplevas svårt att behöva avstå med anledning av till exempel dess innehåll av gluten. Numera går det dock att hitta ett stort utbud av alternativ pasta, gjord på till exempel linser, kikärter eller alger. Näringsinnehållet här är betydligt högre än i vanlig pasta, vilket gör att även de som tål gluten med fördel kan välja de här sorterna också. Stora pastaföretag som exempelvis Barilla har lyssnat på kundernas behov och önskemål och blandar sitt ursprungliga utbud med pasta gjord på 100 % baljväxter. Smakupplevelsen skiljer sig såklart från vanlig pasta, men utseendet är näst intill identiskt och är du nyfiken på att upptäcka de här nya smakerna och att dessutom ge din kropp extra näring är den alternativa pastan perfekt för dig.

Välj bra alternativ till gluten

Är du känslig för gluten eller till och med lider av celiaki är vanlig pasta helt uteslutet för dig. Din kropp reagerar direkt på det om du är intolerant och kan ge dig diffusa känslor av att inte må bra om du är känslig mot det. Lyssna på signalerna din kropp ger dig och uteslut livsmedel som lätt framkallar inflammation och allergi, till exempel gluten- och mejeriprodukter. Att mitt i sluta med gluten-processen ändå kunna skapa fina, goda och spännande rätter genom att använda alternativ-pasta kan bli starten på en ny kostresa för dig. Kanske kan det öppna dörren till att vilja upptäcka mer nytt som du inte provat tidigare när det kommer till mat. Det finns en uppsjö av glutenfria produkter men tänk på att de ofta är sötare och inte innehåller mycket näring alls, så leta gärna hellre efter produkter gjorda av näringsrika alternativ. Det kan till exempel handla om just pasta på baljväxter eller mjöler gjorda av bovete eller glutenfri havre. Pasta kan även bytas ut mot quinoa, en väldigt näringsrik ört. Var kreativ och nyfiken när du letar efter glutenfria produkter, och fokusera på näring så har du kommit en bra bit på väg.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

immunity